Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه بهتر بود و تلاش کرد از زیر فشار عرضه فرار کند؛ هر چند که در نیمه دوم معاملات، سمت تقاضا ضعیف‌تر و نتیجتا عرضه‌ها کمی جدی‌تر بود. بازار این روزها در فضای سختی قرار گرفته و یخبندان عجیبی در خبرها برقرار است و جالب اینکه هیچکس حتی حال او را نمی‌پرسد. در نتیجه معاملات آخرین روز کاری هفته شاخص کل به کمک اخبار مربوط به کنفرانس نماد ایران‌خودرو و رشد آرام ...

«یک آمار خاص !!»  

علیرضا باغانی - بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه بهتر بود و تلاش کرد از زیر فشار عرضه فرار کند؛ هر چند که در نیمه دوم معاملات، سمت تقاضا ضعیف‌تر و نتیجتا عرضه‌ها کمی جدی‌تر بود. بازار این روزها در فضای سختی قرار گرفته و یخبندان عجیبی در خبرها برقرار است و جالب اینکه هیچکس حتی حال او را نمی‌پرسد. در نتیجه معاملات آخرین روز کاری هفته شاخص کل به کمک اخبار مربوط به کنفرانس نماد ایران‌خودرو و رشد آرام دلار، با رشد 8 هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و 54 هزار واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات با کاهش 10 درصدی به مرز 3 همت رسید و خروج پول از بازار (موقتا) متوقف شد. بازار مدت‌ها است که به حال خود رها شده و کسی برای درمان او تلاش نمی‌کند و لذا برخی از سر ناامیدی در راستای جبران تورم و جا نماندن از رشد دلار و طلا، با فروش سهام در مسیر بازارهای موازی قرار گرفته‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نسبت P/E تعادلی آینده‌نگر، با فرض نرخ جدید بازار پول و بدون توجه به دارایی‌های غیرعملیاتی، در محدوده ۴.۵ واحد برآورد می‌شود. این درحالی است که روند ۱۵ ساله شاخص کلیدی بورسی در محدوده ۵ تا ۸ واحد بوده است. اما بازار آنقدر مایوس شده که حتی توجه به آمارها، کدال، گزارش‌ها، اتفاقات بورس کالا و مباحث مربوط به افزایش سرمایه ندارد. در بسیاری از شرکت‌ها انصافا گزارش‌های ماهانه بهتر از انتظارات بوده است. در بورس کالا رشد نرخ برخی از محصولات بواسطه افزایش تقاضا تحت تاثیر جهش نرخ ارز را داریم. از طرف دیگر بسیاری از شرکت‌ها به افزایش سرمایه رفتند و یا خود را برای برگزاری مجمع فوق‌العاده آماده می‌کنند اما بازار توجهی به این مباحث ندارد و اگر هم حرکتی شکل می‌گیرد خیلی زود فروکش می‌کند یا توسط حقوقی‌ها سرکوب می‌شود. این وضعیت نشان می‌دهد که حتی فعالان حاضر و قدیمی بازار هم اعتمادی به شرایط فعلی ندارند و شاهد سرخوردگی و یخبندان عجیبی هستیم.

به شکل واضحی مشخص است که بازار به این سادگی‌ها و بدون اخبار تاثیرگذار تن به برگشت قوی نمی‌دهد. در واقع بازار نیاز به سلسله اخبار مثبت و اتفاقات متعدد دارد تا بتواند در گام نخست فعالین فعلی را قانع کرده و در گام بعد پولهای بیرونی را قلقلک دهد. رشد دلار آزاد و نزدیک شدن به کانال 60 هزار تومانی شاید کمی جلوی فشار فروش را بگیرد اما چشم بازار به دلار نیما و خبرهای گروه خودرو است. نکته جالب اینکه اختلاف بین دلار نیما و آزاد که در ابتدای هفته در حدود 42 درصد بود، در انتهای هفته به بیش از 47 درصد رسیده و لابد در هفته پیش رو به 50 درصد هم می‌رسد ! در گزارش چهارشنبه هم به این موضوع اشاره شد که تنها راه فرو نشاندن تقاضا برای دلار، اصلاح نرخ نیما است که می‌تواند در گام نخست جلوی رشد نرخ ارز را گرفته و در گام بعد حرکت بازار را رقم بزند. اتفاقی که سال گذشته هم رخ داد و اثر مثبت خوبی در بازار گذاشت.

راه دیگر کمک به بازار و ایجاد انگیزه برای ورود پول، برگشتن به مسیر تجدید است. هر چند که تجدیدی‌های فعلی هم خیلی مورد توجه نیستند. اما به هر جهت وقتی مدیران سازمان از حق و حقوق سهامداران دفاع نمی‌کنند و در برابر زورگویی و مداخلات دولت سکوت اختیار می‌کنند، باید به دنبال راه چاره برای کمک به بازار بود. قسمت تلخ ماجرا اینجاست که حتی حمایت‌های وزیر اقتصاد نسبت به موضوع افزایش سرمایه هم نتوانست سازمان را در مسیر این رویداد قرار دهد ! طی روزهای اخیر آماری را می‌دیدیم که نشان می‌داد از زمان آغاز روند نزولی بازار در سال 99 ، میزان تورم بصورت مرکب در حدود 230 درصد بوده است. در واقع اگر قرار به تنزیل شاخص بر اساس نرخ تورم باشد، شاخص امروز به سطوح 350 - 360 هزار واحد رسیده و این در شرایطی است که طی مدت اخیر ورود سهام به بازار کم هم نبوده است ! بسیاری معتقدند این فنر فشرده شده ارزندگی بعید است که در 13 روز کاری باقی مانده از سال 1402 آزاد شود؛ چراکه حقوقی‌ها فعلا گارد فروش دارند و از طرف دیگر موضوع تسویه اعتبارات نفس بازار را گرفته است.

و اما حرف آخر درباره موضوع تکراری و داغ نرخ سود 30 درصد است که صدای همه را در آورده است. به شکل واضحی مشخص است که سیاستگذاران در راستای ممانعت از هجوم نقدینگی به سمت بازار ارز و کنترل تورم دست به افزایش غیرمنطقی نرخ رسمی سود زدند و خیلی سریع به این نتیجهِ واضح رسیدند که جریان پول عاقل است و ضمن آشنایی با تفکرات دولت، گول نادانی آنها را نمی‌خورد ! شفاف‌سازی بانکها مبنی بر عدم جذب سپرده جدید و آثار منفی این تصمیمات مهر تائیدی بر این ادعاست. البته اثر این تصمیمات در آینده نه‌چندان دور، درس بزرگتری به دولت خواهد داد. خلق پول بدون پشتوانه عاملی است برای یک تورم جدی در سال‌های آینده.

به سراغ بازار برویم. بازاری که بد آغاز نکرد اما با وجود رشد نسبتا خوب شاخص خیلی جذاب نبود. با این حال به نظر برای روزهای ابتدایی هفته بازاری مثبت داشته باشیم. این مثبت‌ها می‌تواند خفیف و با ارزش معاملات محدود و یا با کندل‌های قوی و افزایش ارزش معاملات همراه باشد. اگر سناریو اول یعنی کندل‌های مثبت خفیف در روزهای آتی شکل گرفت، بازار زیر موج دیگری از عرضه و روند فرسایشی قرار خواهد گرفت اما اگر کندل‌ها بلند و ارزش معاملات قابل‌توجه باشد، یک حرکت مثبت در بازار شروع خواهد شد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* وزیر امور خارجه ایران گفت: همچنان پیام‌هایی درباره مسائل مختلف بین تهران و واشنگتن رد و بدل می‌شود. طرف آمریکایی تلاش می‌کند که در برخی از این پیام‌ها به علاقمندی برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات برجام اشاره‌ای داشته باشد. درباره مذاکرات هسته‌ای، گفت‌‌وگوهای جدی با طرف‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای انجام دادیم اما در یک مقطع نتیجه گفت‌‌وگوهای ما تحت تاثیر فضای جنگ اوکراین قرار گرفت.

* وب‌سایت خبری آکسیوس آمریکا نوشت: واشنگتن به ارسرائیل تا نیمه ماه مارس مهلت داده تا سندی را امضا کند که ملزم به رعایت قوانین بین‌الملل در حین استفاده از تسلیحات آمریکایی خواهد بود. این سند همچنین از آنها می‌خواهد که به ورود کمک‌های انسانی به غزه اجازه دهند.

* پس از شکست طرح سپرده 30 درصدی بانک مرکزی و عدم تاثیرپذیری دلار از این مصوبه، حالا فرزین قصد دارد طرحی شبیه به سیف را اجرا کند. بانک مرکزی در طرحی مبهم قصد دارد سکه عرضه کند ضمن اینکه از مدل اولیه برای ضرب سکه بدون تاریخ (سال) عقب‌نشینی کرده و سکه‌ها ضرب سال 1386 خواهند بود.

* سخنگوی دولت گفت: کاهش نرخ عوارض صادرات کالاهای خام و نیمه خام در جلسه چهارشنبه هیئت دولت تصویب و این اصلاحیه به گمرک ابلاغ شد. با تصویب دولت، دریافت این عوارض از ابتدای سال جاری اعمال خواهد شد.

* قادر معصومی، مدیر نظارت بر بورس‌ها گفت: در مورد مدیریت فعالیت بازارگردان در سازمان کارهایی در حال انجام است. در مورد مدیریت و فعالیت بازارگردان‌ها یک نقشه راهی ترسیم شده و در بلندمدت به حالت خیلی استانداردی نزدیک به استانداردهای دنیا تبدیل خواهد شد.

* مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: با شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا مکاتبه و برلزوم ارایه برنامه جهت واگذاری سهام شرکت‌های تودلی تا پایان مهلت تعیین‌شده تاکید شده و از نظر سازمان بورس، ماهیتاً و بر اساس ذات مقررات، سرمایه در مالکیت شرکتهای زیرمجموعه خودروسازان (سهام تودلی) از ابتدای سال آینده فاقد حق رای خواهد بود.

* مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکت‌ها، در آینده موجب توسعه و افزایش سودآوری صنعت فولاد کشور می‌شود. دستورالعمل حاکمیت شرکتی برای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و پیشگیری از تخلفات تصویب شد.

* در کنفرانس شرکت ایران‌خودرو اعلام شد: با حمایت شورای رقابت و سازمان حمایت، ۸ محصول از قیمت‌گذاری معاف شدند. ترکیب تولید محصولات را براساس این خودروها و در راستای خروج از زیان برنامه‌ریزی می‌کنیم. سورن هم با قیمت جدید سازمان حمایت از زیان خارج شده است. با خروج برخی محصولات از شمولیت قیمت‌گذاری از زیان خارج می‌شویم. درخصوص تجدید ارزیابی شرکت توضیح داده شد: جلسه اول سران درخصوص تجدید ارزیابی برگزار شده است. سه‌شنبه آتی، جلسه دوم در این خصوص برگزار می‌شود. با این افزایش سرمایه از ۱۴۱ خارج می‌شویم‌.

4) بررسی صنایع :

* در گروه فلزی و معدنی حتی خبر تصویب کاهش نرخ عوارض صادرات کالاهای خام و نیمه خام توسط دولت هم موثر نبود و معاملات در این گروه بی‌رمق و ضعیف دنبال شد. انصافا بسیاری از نمادها فلزی، فولادی و معدنی در قیمت‌های جذابی برای خرید قرار دارند. از فولاد و هرمز و فخوز گرفته تا فملی، فاسمین، کنور، ومعادن و بسیاری از نمادهای دیگر که قابلیت ثبت بازدهی مناسب تا شب مجمع را دارند. از آنجا که تصور می‌کنیم دولت چاره‌ای به غیر پذیرش الاح نیمای2 ندارد، توصیه می‌کنیم یکی از نمادها این دو گروه را در سبد داشته باشید.

* گروه خودرویی در دقایق ابتدایی معاملات چهارشنبه با کمی هیجان مثبت همراه بود اما از آنجا که سطح نقدینگی در بازار قابل قبول نیست، خیلی زود سمت تقاضا کم آورد و بسیاری از نمادها بخشی از رشد روزانه خود را از دست دادند. چارتیست‌ها معتقدند اصلاح قیمت در خودرویی‌ها خاتمه یافته اما ممکن است کمی اصلاح زمانی و درجا زدن را داشته باشیم. همواره 2 نماد خزامیا و خبهمن را گزینه‌های کم‌ریسک‌تری می‌دانیم و معتقدیم سیگنال تغییر روند در این گروه زمانی صادر خواهد شد که ورنا با قدرت بالا از مقاومت 720 تومانی گذر نماید.

* در بازار روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شاهد تحرکات مثبت و تشکیل صف تقاضا در 2 نماد وپارس و پارسیان بودیم. معمولا زمانی که این دو نماد هم زمان مورد توجه قرار می‌گیرند، خبر یا شایعه‌ای در مورد واگذاری اپال و سرمایه‌گذاری پارسیان مطرح می‌شود. البته هنوز اخبار رسمی در این مورد منتشر نشده است. ممکن است به خاطر نزدیک شدن به انتهای سال مجددا شاهد تلاش مجموعه بانک پارسیان برای فروش اپال باشیم. اما به هر جهت وپارس با گذر از مقاومت 184 تومانی، می‌تواند هدف نخست 218 - 220 تومانی را ببیند. همچنین برای پارسیان رشد تا قیمت‌های 420 - 430 تومانی را متصوریم.

* در گروه تجهیزاتی، فاراک در معاملات چهارشنبه کمی مثبت بود. البته ممکن است یک افت کوچک دیگر و عقبگرد سهم تا سطوح 150 تومانی را هم داشته باشیم اما پس از خاتمه یافتن آن و کف‌سازی، به مرور تغییر روند را خواهیم داشت. بزرگترین مشکل فاراک، رفتار بانک دی در سمت فروش است که حسابی نفس سهم را گرفته اما گویا برخی به دنبال خرید سهم او بصورت بلوکی هستند. در کنار فاراک، منفی‌های فاذر هم گزینه جالبی برای نوسان خواهد بود.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه کانی‌های غیرفلزی به سراغ کهمدا می‌رویم که از نظر بنیادی شرایط خوبی داشته و پائین‌ترین P/E در بین همگروه‌های خود را دارد. شیشه همدان در بهمن رکورد فروش از ابتدای دوره را شکست. سال مالی این شرکت منتهی به 31 خرداد است. کهمدا در تابستان به فروش 414 میلیارد تومانی رسید. بنابراین میانگین فروش هر ماه 138 میلیارد تومان بوده است. در پائیز فروش با کمی افت 385 میلیارد تومان گزارش شد. بنابراین میانگین فروش هر ماه 128 میلیارد تومان بوده است. این شرکت در دی و بهمن به فروش به ترتیب 122 و 159 میلیارد تومانی رسیده است. نرخ فروش شیشه در کوارتر اول به ازای هر تن 132 میلیون ریال، در کوارتر دوم 139 میلیون ریال و در 2 ماه اخیر هم شبیه به پائیز بوده است. در تحلیلی که روی سهم داشتیم، مقدار فروش کهمدا برای سال جاری حدود 123 هزار تن برآورد شده است. مقدار فروش در تابستان 31.724 تن، در پائیز 27.950 تن، دی و بهمن 20.316 تن بوده است. بنابراین کهمدا در 8 ماه ابتدای دوره 80 هزار تن معادل 65 درصد از مقدار فروش را محقق کرده و به نظر دستیابی به مقدار فروش برآورد شده کار دشواری نباشد. سود شرکت در 6 ماه ابتدای دوره 30 تومان بوده و برای کل دوره بصورت محتاطانه 60 تومان برآورد می‌شود. شرکت اخیرا سرمایه خود را 64 درصد از محل سود انباشته افزایش داده است.

* در گروه پتروشیمی و در بین شرکت‌های فعال در تولید اوره و آمونیاک به سراغ کرماشا می‌رویم که در 2 ماه اخیر عملکرد جالبی را ثبت کرده است. کرماشا در بهار 1.597 میلیارد تومان (میانگین ماهانه 532 میلیارد) فروش ثبت کرد. در تابستان 1.934 میلیارد تومان (میانگین ماهانه 645 میلیارد) فروش ثبت شد. در پائیز به فروش 2.438 میلیارد تومانی (میانگین ماهانه 813 میلیارد) رسید. در زمستان نیز فروش دی و بهمن به ترتیب 999 و 1.063 میلیارد تومان بود. البته بخشی از فروش بهمن از ناحیه موجودی انبار بوده و شرکت در این ماه به دلیل برودت هوا با قطعی گاز مواجه بوده است. برآورد ما برای مقدار فروش اوره در سال 1402 در حدود 652 هزار تن بوده و کرماشا در 11 ماه اخیر 642 هزار تن معادل 98% پیش‌بینی را محقق کرده و لذا با فروش اسفند به رقمی بالاتر از انتظارات خواهد رسید. شرکت بهار 723 ریال، در تابستان 373 ریال، در پائیز 1.113 ریال و مجموع دوره 9 ماهه 2.208 ریال سود محقق کرده است. برآورد ما از سود امسال کرماشا 2.820 ریال بود. با فروش خوب زمستان به نظر سود بیش از 3.000 ریالی در دسترس باشد. نکته اینکه، با توجه به در دست اجرا بودن طرح توسعه تولید آمونیاک و اوره، ظرفیت تولید شرکت برای سال 1404 به 2 برابر افزایش خواهد یافت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24